woe 15 juni Dover - Folkestone 20 km - Reisverslag uit Folkestone, Verenigd Koninkrijk van Harry Megen - WaarBenJij.nu woe 15 juni Dover - Folkestone 20 km - Reisverslag uit Folkestone, Verenigd Koninkrijk van Harry Megen - WaarBenJij.nu

woe 15 juni Dover - Folkestone 20 km

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

17 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Folkestone

Met Marijke, Francine en Bjorn en met mijn fiets op het rek vertrokken richting Calais. Tot Brussel nog enkele fikse regenbuien gehad. Daarna hoe dichter bij de kust, hoe meer zon. Na Oostende en Duinkerken reden we bij het naderen van Calais door een corridor van dubbele hekwerken met rollen prikkeldraad daarbovenop en rechts van de weg "de jungle", het tentenkamp van de vluchtelingen die hun kans afwachten om illegaal de oversteek naar heilstaat Engeland te maken. Onze auto geparkeerd bij de vertrekterminal en een kop met iets dat de kleur, maar niet de smaak van koffie had gebruikt in het troosteloze restaurant bij de parkeerplaats. Het stuk vlaai erbij was bedekt met iets dat uitzag als chocolademousse. Enfin, we waren ruim op tijd, zodat ik op mijn gemak de fiets met bagage rijklaar kon maken. Na een uitgebreid afscheid werd ik even later vanachter een hoogbeveiligd hekwerk uitgezwaaid. Daarna heb ik nog 1 1/2 uur in een rij auto's op de veerboot gewacht. Tijdens de overtocht van 90 min. op het bovendek genoten van de zon en het uitzicht. De krijtrotsen van Dover blijven fascinerend. Langs een rode lijn voor fietsers over de terminal vol vrachtwagens gereden om aan mijn tocht door Groot-Brittannië te beginnen. Na Dover verdween de zee uit zicht en reed ik tussen 2 hoge duinenrijen, soms steil omhoog, over een grindpad met een stijve bries tegen. Direct al een goede oefening dus. Ik werd ingehaald door een jonge Ier op een mountainbike, ook met volle bepakking, op weg naar zijn homeland. Hij had er al 18.000 km ! op zitten, vertrokken in Cherbourg en tot in Marokko doorgestoten. Hij was net terug van Amsterdam en Maastricht, vol bewondering over onze fietspaden. In deze categorie hoor ik dus niet thuis. Onderweg naar mijn hotel in Folkestone nog een kort bezoekje aan het monument van de Battle of Brittain gebracht. Het hotel in Folkestone viel tegen. Zo was er geen garage en moest ik mijn fiets maar meenemen op de toch al kleine 1 persoonskamer. (Heb ik al eerder meegemaakt.) De douche en het bed waren gelukkig wel goed.

  • 17 Juni 2016 - 08:32

    Gerdaerda:

    Hallo Harrie,

    Heerlijk lezen je verhaal zo 's morgens met een kopje koffie! Knap hoor dat je deze tocht in je eentje onderneemt, maar je zult ongetwijfeld veel nieuw mede fietsers ontmoeten!

    Gr.Gerda

Tags: over de plas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Inmiddels 69 jaar en gepensioneerd huisarts in Reuver. Getrouwd, 4 kinderen en 5 kleinkinderen. Fietsen is mijn grootste hobby. Santiago de Compostella (2013) en Rome (2015) waren mijn eerdere reisdoelen.

Actief sinds 11 Juni 2016
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 4488

Voorgaande reizen:

11 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: